Store investeringer

Det er i det siste kjøpt inn to store og moderne skip til nærsjøflåten, samt rapportert to bestillinger for brønnbåter i Tyrkia. 

Intership AS, et nystartet selskap ved Kjetil Opshaug og Ole Peter Brandal, inngikk før årsskiftet kontrakt på bygging av en brønnbåt på 3000 kbm ved Besiktas Shipyard i Tyrkia. Kontrakten er senere utvidet til to båter for levering i 2. og 4. kvartal 2015. Design er fra Skipsteknisk av type ST-550 med lengde på 74.6 meter. Begge båtene er sikret kontrakt med Marine Harvest Scotland for 5+2 år.

Knut Sætre Rederi i Mastrevik, Nordhordland, har overtatt en moderne bulkbåt på 4450 tdw, m/s ”Favorite Diamond” fra Favorite Shipping AS i Bergen, og gitt den nytt navn ”Frakt Sund”.  Den er bygd i 2009 på Chowgule Shipyard i India, men med vestlig utstyr og MaK hovedmotor, søsterskip av ”Hagland Captain” og ”Hagland Chief”. ”Frakt Sund” ble overtatt 5 mars og blir drevet under Kypros-flagg med befraktning fra Strand Shipping i Mo i Rana. Den blir rederiets femte skip og i klasse med selvlosseren ”Frakt Fjord” fra 2008.

Berge Rederi AS i Knarrlagsund på Hitra har kjøpt en hollandsk 6000-tonner ”Sirocco” som skal overtas i april. Båten er bygd i 2004 på Peters Kampen av type Conoship 6000 på 111 meters lengde. Magne Berge forteller at den skal bygges om til selvlosser og vil få navnet ”Knarrlagsund” under Bahamas-flagg.

Siden starten i 1997 har rederiet bygd opp en sterk posisjon med mel- og råvarer for fôrproduksjon, dolomitt, splittstein mv. Nyanskaffelsen vil bli rederiets niende og største selvlosser.

 ”Helene H”, selvlosser på 2262 tdw bygd i 1978, er solgt av Seaworks, Harstad til greske kjøpere