Havnemonopolet er over

Den 16. desember falt dommen i Høyesterett som avsluttet havnemonopolet en gang for alle. NHO og LO har nå i september blitt enige om en tariffavtale som fører til at dette blir gjennomført i praksis. 

Det er forbundene NHO Logistikk & Transport og LO-forbundet Norsk Transportarbeiderforbund som nå er blitt enige om en ny tariffavtale som retter seg etter dommen i Høyesterett.

– Når man går fra et monopol og over til å være en mer konkurranseutsatt virksomhet, så blir det gjerne mer effektivt. Havnene har også vært et område hvor det har vært mye uenigheter og konflikter, men nå har vi blitt enige, sier Kjensli i NHO til nettavisen E24

Dette er godt nytt for fornyelse og forbedring av norske havner. Andre aktører kan nå etablere sine egne laste- og lossekontorer ved norske havner, og inngå tariffavtaler eller bruke egne ansatte hvis de ønsker det.

– Havnearbeidermonopolet har representert en stor kostnad og ineffektivitet for rederiene. Dette blir nå konkurranseutsatt, noe som vil påvirke rammebetingelsene positivt, uttaler Tor Arne Borge, adm. dir. i Kystrederiene

For mer informasjon om saken, se E24.