Shortsea shipping

Det har i de siste vært friskere med omsetning av både tank- og tørrlastskip, blant andre to moderne 5000-tonnere for ombygging til selvlossere.

Arklow Ranger på 5215 tdw, bygget i 2002 på Bijlsma Lemmer i Nederland, ble i september overtatt av AS Ami (Misje Rederi AS), Bergen, og får navnet Famita. Etter ombygging til selvlosser vil den seile for Hagland Shipping.

Søsterskipet Arklow Rambler, 5065 tdw og bygget i 2002 på samme verft, er kjøpt av Falkeid Shipping AS, Finnøy, og bygges om med navnet Falksea. Også denne vil seile i Haglands system. Begge er på knappe 90 meters lengde og utstyrt med MaK-maskineri på 2400 bhk.

Selvlosseren Geir Tore H på 2800 tdw er satt i fart for Seaworks, Harstad, etter ombygging i Tallinn. Den ble innkjøpt i sommer som Bomar Moon og er bygget så sent som i 2010 på Ananda Shipyard i Dhaka, Bangladesh, men til danske spesifikasjoner og med europeisk utstyr. Båten har fått navn etter Seaworks gründer, Geir Tore Hokland som døde i 2007.

Norbroker Shipping i Flekkefjord overtok i august nederlandske Lady Magda på 3289 tdw som er registrert i NIS med navnet Atlas.  Båten er bygget i 1993 i Nederland og er av ”high cubic”-type for europeisk crosstrade.

Fryseskipet Nordkinn er solgt fra Nor Lines Rederi AS, Stavanger, til Norsk Fisketransport AS i Kolvereid. Dette er et fryse/containerskip på 2713 tdw med sideport og 50-tonns kran, bygget 2006 på Vaagland Båtbyggeri, opprinnelig som Storfoss til Eimskip. Det har de senere år seilt i Nor Lines ruter under færøysk flagg, men er ikke omfattet av Samskips overtagelse av linjen. Norsk Fisketransport eier foruten brønnbåter også lasteskipet Folla 2 i rutefart mellom Nord- og Midt-Norge.

Tankskipet Bergen Nordic på 3535 tdw ble i september solgt til Norgvarg AS ved Marine Supply AS i Troms. Skipet har skiftet navn til Norsel og fortsetter i NOR. Det ble bygd i 2003 på Gisan Shipyard i Tyrkia som kjemikalietanker med 14 tanker og Framo deepwellpumper.

Den gamle selvlosseren Frydholm (975 tdw) har nå kommet til veis ende og er solgt til Norsk Skipsbrukt AS i Arendal for opphogging. Båten tilhører den engang så tallrike Mandalstypen, shelterdekkere på 299 brt og 850 tdw, og ble levert i 1965 som Bleikvassli. Siste eier var Kongsfjord Frakt AS i Haugesund, registrert i Moldova. Rederiets andre veteran, Stålvard fra 1958, fortsetter.