Nyhetsbrev – juni 2016

Kystrederiene – nytt navn og ny logo
Navnet Kystrederiene er nå tatt i bruk etter å ha blitt godkjent i foretaksregisteret og er innarbeidet på hjemmesiden. Samtidig har den nye logoen med den symboliserte baugen og bølgen avløst den velkjente vikingstavnen fra FR.

Navneendringen ble besluttet på generalforsamlingen i april etter en prosess og er et navn som bedre gjenspeiler medlemmenes virksomhet. Felles for alle medlemmer, uansett sektor, er at aktiviteten drives på kjøl med hjemstad på kysten.

.

Viktig seier i Høyesterett
Den 14. juni 2016 avsa Høyesterett dom i en prinsipielt viktig sak for medlemmene av Kystrederiene.

Et medlem (støttet av Kystrederiene) vant frem i Høyesterett i spørsmålet om hvilke lover som regulerer ansettelsesforhold om bord i skip registrert under fremmed flagg. Les hele saken.

.

Samferdselsministeren tar sjøveien
Samferdselsminister Kjetil Solberg-Olsen vil i uken 21.-28.juni ta sjøveien langs kysten fra Fredrikstad til Kirkenes.

Kystrederiene vil være vert for ministerens følge i to omganger. Det vil være i Stavanger torsdag 23. juni med Falkeid Shipping som losser asfalt til Lämmikainen hvor han vil få se håndtering av bulkvarer. Dagen etter skal han følge med tankbåten Bergen Viking fra Fedje til Florø. Han vi her få se fremdriften av kystens sikreste og mest miljøvennlige tankbåt, med ”double redunancy” og gassdrift.

.

125 000 kroner til Redningsselskapet
Redningsselskapet fyller i år 125 år. I denne sammenheng har styret i Kystrederiene besluttet å gi en gave på 125 000 kroner til selskapets barne- og ungdomsarbeid. Pengene vil blant annet gå til innkjøp av en Eliasbåt. Les hele saken.

.

Markering av nytt navn og logo
Vi vil den 25.august markere foreningens nye navn og logo ved en samling på Bergens Sjøfarts-museum. Vi håper å samle medlemmer, samarbeidspartnere og kunder til enkel servering, der blant andre Frank Aarebrot vil snakke om den forsømte sjøveien. Vi sender ut nærmere informasjon og håper at så mange som mulig vil få dette med seg.

.

Tilgang til flåten
Artic Shipping AS, Førde, kunne 4.juni foreta dåp og presentasjon av sin nye fôrbåt Artic Junior på Vågen i Bergen. Båten er bygd på Bijlsma Lemmer Scheepsbouw i Nederland for langtidskontrakt til Ewos og tilpasset befrakters behov.

 

Det dreier seg om et Conoship standardskrog på 89 meter som er ferdigstilt som spesialbygd fôrbåt med siloer, storsekk/bulk-kapasitet og utstyrt med sideport og trykkluft lossesystem. I denne prosessen er skroget forkortet til 68 meter og kapasiteten til 3280 kbm. Spesielt er det at seksjonen med siloer kan løftes ut og skipet tilpasses annen last. Kontrakten ble rapportert i april 2015 til en prosjektpris på 140 millioner kroner. Dette er rederiets fjerde spesialbygde forbåt.

 

Eifra Ship AS i Gullesfjord, ved Bernt Eide og sønner, har kjøpt sin fjerde Rignator for ombygging og tilpasning til selvlosser. Det er tidligere Vanguard på 3300 tdw, bygd i 2001 av Tille Scheepsbouw i Nederland. Båten ligger nå ved verksted i Gdynia for ombygging til selvlosser. Herunder er skroget blitt redusert  fra 91 til 79 meter og lasteevnen fra 3300 til 2800 tdw. Levering i juli, registrert med Sortland som hjemsted.

 

AAT Shipinvest AS ved Norbroker i Flekkefjord har i juni overtatt tyske Pommern på 3008 tdw, bygd 1994 i Kormarno, som har fått navnet Nonfjell, registrert i Flekkefjord under NIS. Båten går inn på kontrakt med skrapjern til Mo i Rana. Den er søster av Ingeborg Pilot (ex Pamir) som overtatt i desember.

 

Bergen Tankers AS har satt i drift sin nye tankbåt Bergen Troll (1636 tdw), bygd 2005 på Torgun Gemi i Tyrkia som Minorque. Den er på 60 meters lengde og har dels vært brukt for bunkring.

 

Brønnbåten Ro Server ble levert fra Larsnes Mek Verksted i mai til Rostein AS, Harøy, og høytidelig døpt i Florø 18 juni. Båten er bygd etter design fra Skipskompetanse i Måløy  og er på 82.1 meters lengde og kapasitet på 3500 kbm fordelt på to brønner med skyveskott. Den er langtidsbefraktet til 11 oppdrettere tilknyttet Salmon Group i Florø-området og er som første brønnbåt også utstyrt med to Thermolicer-anlegg for varmtvannsbehandling mot lus. Båten har også utstyr for ferskvannsbehandling med tilstrekke evaporatorkapasitet.  Ro Server blir fulgt av to søsterskip fra samme verft, sluttet til Marine Harvest.

 

Brønnbåten Grip Pacific på 1250 kbm ligger til ferdigstilling i Tuzla for Grip Pacific AS (Finn Backer), Kristiansund. Det dreier seg om Celiktrans bygg Lilly Johanne for Salmo Star AS, Austevoll, som kantret ved verftet i august 2014 en uke før levering. Rederiet bestilte ny båt etter samme tegninger fra Astilleros Gondan, mens Lilly Johanne ble kjøpt til Kristiansund og gjenoppbygd. Båten er på 49.75 meter og skal leveres på T/C i Chile. Den vil bli forseilt dit under Liberia-flagg og der overført til chilensk.

 

Napier AS på Bømlo har solgt sin nye arbeidsbåt Taupo under bygging ved Fitjar Mek Verksted til Finnsnes Dykk & Anleggservice i Troms. Båter en på 26 met og 250 tdw, utstyrt med lasterom, 80-tonns vinsj og DP-anlegg. Den vil bli satt i drift med navnet Niklas.

.

Aastun
Vargøy, Sjøvarg AS
fasade-web