Bergen Tankers med kystens første LNG-drevne tankskip

Bergen Tankers AS vil til våren sette i fart tankskipet Bergen Viking etter ombygging til gassdrift. Dette vil medføre et betydelig kutt i utslippene fra Statsoils distribusjonsfart fra raffineriene til tankanlegg på kysten.
Ombyggingen til 55 millioner kroner vil finne sted ved NorYards Laksevåg Verft med ny hovedmotor fra Rolls-Royce Bergen Diesel på Hordvikneset. Valget av NorYards skjedde i internasjonal konkurranse, hvor det ble lagt vekt på verftets erfaring med gassmotoranlegg. Dette er altså en investering som trekker på norsk teknologi og leverandører og med lokal miljøgevinst.
Bergen Viking (4447 tdw) ble levert i 2007 på Qingshan Shipyard i China etter et design fra Skipskonsulent AS i Bergen; opprinnelig for britisk regning som Supremity. Skipet ble overtatt av Bergen Tankers AS i 2010 og satt i distribusjonsfart under T/C til Statoil. Det er således et av de få tankskip i NOR med full norsk besetning.
Den tekniske prosjektering er foretatt av Rolls-Royce Marine i Ålesund. Det nåværende maskineri er diesel-elektrisk med seks små MAN-generatormotorer som vil bli byttet ut med en Rolls-Royce gassmotor: Miljøgevinsten vil være 85 prosent i NOx og 25 prosent CO2, mens SOx og partikkelutslipp blir praktisk talt 0.
Kostnadene ved prosjektet blir dels dekket ved tilskudd fra NOx-fondet, mens befrakter og rederi bærer storparten. Skipet vil gå til verksted i desember, og arbeidet er beregnet til tre måneder.

Lukk meny