Bulk/stykkgods

Aasen Shipping i Mosterhamn har overtatt CSL Clyde på 7182 tdw fra CSL Norway AS. Skipet er bygd i 1996 på Appledore Shipbuilders i England som Arklow Bridge og i 2005 bygd om til selvlosser med beltesystem og lossebom.  Nå ligger skipet til ombygging i Szczecin til konvensjonell selvlosser med gravemaskin og har fått navnet Aasnes. Som tidligere rapportert på Kystrederienes hjemmeside er dette foreningens største medlemsfartøy.
Berge Rederi AS i Knarrlagsund har kjøpt nederlandske Bouga på 5065 tdw, bygd 1999 på Damen Hoogezand. Båten er registrert i NIS som Tifjord og ligger til ombygging til selvlosser i Tallinn. Den blir rederiets nest største, etter Knarrlagsund på 6033 tdw.
Skansanes (1140 tdw) ble rundt årsskiftet kjøpt av Fonnes Offshore AS, Austrheim, fra Pf Frakt og Sandsølan, Færøyene. Båten er fra 1985, bygd på Krögerwerft i Rendsburg og bygd om til selvlosser Myrås i 1996.  Etter oppgradering i Tallinn er den satt i fart som Eikefjord i mars, nå registrert på Eikefjord Pf, Torshavn, altså fortsatt under færøysk flagg.
Sandsugeren Navo (869 tdw) er innkjøpt av AS Roslagen (Jon Fredrik Mostraum), Hjelmås i Nordhordland fra NCC Construction Danmark, senest registrert i Torshavn. Båten er bygd tilbake i 1970 på Aarhus Flydedok, men senere forlenget. Den har fått navnet Sandtroll og ligger for klargjøring til fart. Planen er å bruke båten primært til uttak av skjellsand.
Det er ellers omsatt flere fartøyer i løpet av våren.
Selvlosseren Jago (2179 tdw), bygd 1988 av Hugo Peters i Wewelsfleth, er tatt på bare-boat av Helco II AS (Bergen Shipping) fra Berge Rederi AS og har skiftet navn til Havbris; fortsatt reg på St Vincent.
Helco II AS har på sin side solgt selvlosser Havblik (1700 tdw) til Torhus Shipping i Molde, som har gitt den navnet Tornes. Båten er bygd i 1969 på Ørens Mek Verksted i Trondheim som Paal Wilsons Venlo og senere ombygd, neddykket og rigget med gravemaskin. Tornes er den syvende selvlosseren til Torhus Shipping, som fra før har søsteren Torvang (ex Torpo).
Aasen Shipping, Mosterhamn, har solgt selvlosser Aasvik (4319 tdw) til Kanariøyene. Båten er bygd 1986 på Svendborg Skibsvæft som Hydrobulk og gjort om til selvlosser i 2001. Levering finner sted i juni.
Selvlosser Minerva (3735 tdw) er solgt fra Hagland Shipping AS, Haugesund, til Vestfrakt Shipping AS ved Jan Henning Balestrand og registrert i NIS som Imperator. Båten er bygd 1992 på Slovenske Lodenice i Komarno, altså av den tallrike Komarno-typen, som Julia Isabel og kjøpt til Norge i 2005 og rigget med gravemaskin.

Lukk meny