Nedbetalingstiden i statlig skipsfinansiering må økes
Foto: Aas Mekaniske Verksted

Nedbetalingstiden i statlig skipsfinansiering må økes

Maritim næring er som følge av korona og oljeprisfall i sin største krise noen gang. Ordreinngangen har stoppet opp, spesielt for verftene. Antall permitterte øker, konkurser truer. Flere tiltak er til politisk diskusjon for å opprettholde aktiviteten i næringen igjennom krisen. Ett av tiltakene som er aktuelle, er incentiver for en nødvendig grønn flåtefornyelse av nærskipsfarten.

Norske Skipsverft, Kystrederiene og Maritimt Forum vil be norske myndigheter om å se nærmere den statlige skipsfinansieringen. Kystrederiene mener at det her ligger et handlingsrom i regelverket for utlån som vi ikke benytter.

-Slik vi oppfatter det, kan norske myndigheter alene endre nedbetalingsprofilene og løpetidene på statlige lån og garantier gitt etter det innenlandske skipsfinansieringstilbudet, sier adm.dir Tor Arne Borge.

Norske Skipsverft, Kystrederiene og Maritimt Forum har derfor sendt vedlagt skriv til stortinget, i håp om at de fatter et vedtak for å øke løpetiden på statlige lån og garantier.

Les brevet her.